top of page

אז ריברסינג, מה זה?


ריברסינג מה זה

אז מה זה ריברסינג? ריברת׳ינג מאגלית (Rebirthing), לעיתים מכונה גם: ריברסינג, נשימה מעגלית, נשימה דינאמית, נשימה אינטגרטיבית, עבודת נשימה או נשימה מודעת מחוברת, היא טכניקת ריפוי הוליסטית שצוברת פופולריות בעשורים האחרונים. בבסיסה, שיטת הריברסינג היא בעצם דפוס נשימה מהיר, עמוק ומאומץ, דרכו ניתן להגיע למצבי תודעה המאפשרים הקלה על המצב הרגשי, הנפשי והפיזי. שיטת הריברסינג פותחה בשנות ה-70 על ידי לאונרד אור, פסיכותרפיסט, מורה וסופר אמריקאי. במקור הוא ניסה למצוא שיטת טיפול בטוחה הדומה ל-LSD. מחקרים רבים מצביעים על יעילות של הריברסינג ובכוחה של עבודת נשימה לקידום איכות חיים טובה יותר, ריפוי רגשי, הפחתת מתח ובריאות נפשית כללית. בהיבט הפיזי, טכניקת הנשימה הזו מטהרת את הגוף מרעלנים, משחררת מתח רגשי, ומחזקת את המערכת העצבית ואת המערכת החיסונית. כמו כן מאזנת ויוצרת הרמוניה בין הגוף ,השכל, הלב והנשמה.


באופן כללי, תרפיית הנשימה הזו, מסייעת בעיבוד קשיים רגשיים בלתי פתורים, תחושת תקיעות, מצבי חרדה, דיכאון, אנרגיה נמוכה, התמודדות עם מצבי לחץ, דחק, הפרעות אכילה, בעיות שינה, התמכרויות, חסימה רגשית, טראומה פיזית ורגשית, מתח כרוני וכאב, מערכות יחסים וקשרים בין-אישיים, מחשבות מטרידות, נושא פוריות והריון, התאוששות ו’חזרה לחיים’ ממצבים שונים.


מקורות הטיפול בריברסינג


לאונרד אור, הנחשב בעיני רוב לאבי הריברסינג, גילה את כוחה של הנשימה המעגלית במהלך מסע ומחקר אישיים בעולמות הרוח והתודעה. אור שילב את ניסיונו כמטפל, ידע רוחני קדום שאסף ותיאוריות פסיכולוגיות מודרניות, וחיפש לפתח גישה טיפולית העוסקת בשחרור אנשים מחסימות רגשיות ופסיכולוגיות, במיוחד אלו הנובעות מחוויות הילדות.


המונח "לידה מחדש" (ריברסינג מאנגלית Rebirthing) מתייחס לתהליך הטרנספורמטיבי שבאמצעותו אדם משחרר פצעים, דפוסים ישנים ואמונות שלא משרתות יותר, ומאפשר תחושה מחודשת של מודעות עצמית, איזון רגשי וצמיחה פנימית. באמצעות תרגול מתמשך, הטיפול בריברסינג יכול לסייע לאנשים לנהל חיים מספקים ותכליתיים יותר, לשחרר מגבלות של טראומות עבר, לנקות דפוסי התנהגות לא משרתים ולראות תפיסות עצמיות שאינן מועילות.


מחקרים על ריברסינג ותרפיות נשימה אחרות


טיפול בריברסינג נחקר לא מעט במהלך העשורים האחרונים. המחקרים בחנו את היעילות של טיפול בנשימה מעגלית בטיפול במגוון בעיות בריאות הנפש, כגון חרדה, דיכאון, הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) ומצבים הקשורים ללחץ. מחקרים עדכניים זיהו מנגנונים שונים באמצעותם נשימה מעגלית מודעת (ריברסינג) יכולה לשפר את הבריאות הנפשית ולקדם ריפוי.


היבט מרכזי אחד של ריברסינג הוא השפעתו על מערכת העצבים האוטונומית. מערכת העצבים האוטונומית מורכבת משני מצבים עיקריים: מערכת העצבים הסימפתטית, השולטת בתגובת "הילחם או ברח" (fight or flight), ומערכת העצבים הפאראסימפתטית, האחראית על תגובת ה"הרגעה ושימור" (rest & digest). על ידי השראת הרפיה עמוקה ונשימה מבוקרת, טיפול בריברסינג יכול להפעיל את מערכת העצבים הפאראסימפתטית, ובסופו של דבר להפחית הורמוני לחץ כמו קורטיזול ולקדם תחושת רוגע.


בנוסף, טיפול בריברסינג יכול לסייע גם עם שחרור טראומות רגשיות שעלולות להיות מאוחסנות בגוף. תחום הפסיכו-נוירואימונולוגיה מצא קשרים בין חוויות רגשיות ותגובות פיזיולוגיות, מה שמצביע על כך שנשימה מעגלית יכולה לסייע בניקוי חסימות רגשיות ושיקום הבריאות הגופנית. מחקר אחד שפורסם בכתב העת Journal of Humanistic Psychology, מצא שטיפול בריברסינג יעיל בהפחתת סימפטומים של חרדה ודיכאון בקרב אנשים שחוו טראומה. המחקר מצא כי לאחר שלושה מפגשים בלבד של טיפול, המשתתפים הראו שיפורים משמעותיים בסימפטומים שלהם, כאשר רבים דיווחו על תחושת שליטה רבה יותר בחייהם ועל יכולת משופרת לנהל את רגשותיהם.


בנוסף, טיפול בריברסינג נמצא כמסייע בטיפול ב-PTSD. במחקר שפורסם בכתב העת Journal of Trauma & Dissociation, חוקרים מצאו שלאנשים שקיבלו טיפול בריברסינג היו רמות נמוכות משמעותית של תסמיני PTSD, כולל פלאשבקים והתנהגויות הימנעות, בהשוואה לאלה שלא קיבלו את הטיפול.


למרות פוטנציאל היתרונות של ריברסינג, חשוב לציין כי הוא אינו מהווה תחליף לטיפול מסורתי בבריאות הנפש. יש להשתמש בריברסינג בשילוב עם צורות אחרות של טיפול, כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), כאשר מטפלים בבעיות שבסיסן בבריאות הנפש.


כוחה של הנשימה


נשימה היא מקור האנרגיה החיוני ביותר והמזון העיקרי לקיום שלנו, לפעמים זה נתפס כמובן מאליו. כל אחד מהתאים שלנו בגוף משתמש בחמצן כדלק, לא אוכל ולא שתייה. מחקרים מראים שהדרך בה אנו נושמים יכולה להשפיע על הבריאות הכללית, הבהירות הנפשית, כמות האנרגיה הזמינה לנו כל יום ומצב הרוח שלנו. נשימה מעגלית, מחוברת ומודעת, כפי שמתורגלת בסשנים של ריברסינג, מציעה יתרונות פסיכולוגיים ופיזיולוגיים רבים.


במהלך ריברסינג, אנשים מודרכים לשאיפות ונשיפות עמוקות ומהירות, ללא הפסקה ביניהן. סוג זה של נשימה רציפה ומחוברת, מגביר את זרימת החמצן למוח, לשרירים ולאיברים אחרים, מה שמוביל לשיפור בערנות, חיוניות וחוסן רגשי.


בנוסף, הכוח של עבודת נשימה והפעלת מאמץ על הסרעפת, מסייע להעביר את הגוף למצב של הרפיה עמוקה ושחרור רגשי. על ידי התמקדות מרוכזת בנשימה, ניתן להיכנס למצב תודעה של מודעות עצמית מוגברת, במהלכו עשויים לעלות ולהשתחרר טראומות רגשיות מאוחסנות, דפוסי חשיבה שליליים ואמונות מגבילות. כתוצאה מכך, טיפול בריברסינג יכול להקל על סימפטומים של חרדה, דיכאון והתמודדויות אחרות בבריאות הנפש.


נשימה מודעת ועמוקה משמשת כגשר אל עבר מודעות גדולה ורחבה יותר לחיינו, ולדברים שמניעים אותנו. מסיבה זו, הבריאות, המיניות, היכולות הספורטיביות, הרגשות והיכולת המדיטטיבית שלנו, קשורות כולן בנשימה.



מה זה ריברסינג - בתמונה סשן ריברסינג קבוצתי
מה זה ריברסינג - בתמונה סשן ריברסינג קבוצתי

אז למה אני אמור לצפות מסשן ריברסינג?

במהלך טיפול בריברסינג או נשימה מעגלית, לרוב נעבור דרך השלבים הבאים:


  1. צ׳קאפ למצב הרגשי הנוכחי ושימת כוונות לסשן: ככל הנראה המנחה יתחיל את הסשן בשיחה קצרה על הרקע שלך, המצב הרגשי הנוכחי וכל נושא ספציפי שאתה רוצה להתייחס אליו. זה הזמן לשאול שאלות ולהשמיע חששות. שימת כוונה לסשן יכול מאוד להשפיע על החוויה שלך.

  2. הרפיה וקרקוע: המנחה עשוי להדריך אותך לכמה תרגילי קרקוע, שקשוק והרפיה כדי להכין את הגוף והנפש לתהליך עבודת הנשימה. זה יכול לכלול הרפיית שרירים, ריקוד, שקשוק, דמיון מודרך ומדיטציות דינמיות.

  3. תרגול הנשימה המעגלית: שלב התרגול יכלול נשימות רציפות, עמוקות וקצובות, ללא הפסקה בין השאיפה לנשיפה. המנחה עשוי להדריך אותך כיצד לעשות זאת ביעילות ויכול להציע טכניקות נשימה שונות, כגון שאיפה דרך האף ונשיפה דרך הפה, או שימוש רק בפה לשאיפה ולנשיפה.

  4. עיבוד רגשי: ככל שמתמסרים יותר לתהליך, עשויים להתחיל לחוות רגשות, מחשבות או תחושות פיזיות שונות. יש אנשים שמדווחים על תחושות של פגיעות, שמחה, עצב, או אפילו זיכרונות עבר שצצים מחדש. חיוני וחשוב לאפשר לרגשות הללו לזרום דרככם במקום לנסות להתנגד או לשלוט בהם. חשוב גם להגיד שניתן בכל רגע נתון להפסיק לתרגל ולפתוח את העיניים, וכל התחושות יתחילו להתפוגג.

  5. אינטגרציה וחזרה לשגרה: לקראת סוף המפגש, המנחה ידריך אותך להאט את הנשימה בהדרגה ולחזור לנשימה רגילה דרך האף. לעיתים המנחה יעודד שיח סביב החוויה שעברת, שיתוף של תובנות או שינויים רגשיים שהתרחשו במהלך הסשן. המנחה עשוי גם להציע הדרכה כיצד לשלב את החוויה בחיי היומיום.

* כל מנחה עשוי להגיע מגישה אחרת ועם ארגז כלים טיפולי אחר, ולכן החוויות האישיות עשויות להשתנות. חשוב לתרגל עם מטפל מוסמך ולתקשר בפתיחות את הצרכים, הרקע הרפואי והניסיון שלך. מומלץ לגשת לסשנים בראש פתוח והסכמה לפגוש רגש.


אז לסיכום...


הטיפול בריברסינג עבר דרך ארוכה מאז התגלה בשנות ה-70. הכלי הזה שצמח מחוכמת קדם רוחנית בשילוב עם ידע פסיכולוגי מודרני, משמש כטיפול הוליסטי שיכול לסייע בריפוי רגשי, צמיחה פנימית ורווחה כללית. ישנם מחקרים התומכים ביתרונות הפוטנציאליים של השיטה, במיוחד בשילוב עם שיטות טיפוליות מוכרות אחרות. הנשימה המעגלית היא כלי רב ערך עבור אנשים רבים ויכולה לסלול דרך לחיים מספקים ומשמעותיים יותר.

הצטרפ.י לקבוצה (השקטה) בוואטסאפ, לעדכונים על סדנאות עתידיות ותכנים דומים:

bottom of page